Uitdagende wandeling op het knijtersteile La Palma

La Palma

La Palma is het steilste eiland ter wereld. Zegt men. Maar ik geloof wel dat het waar is, na een pittige wandeltocht van enkele dagen. Die ging ravijn in, ravijn uit. Schitterend.

Ik ging met manlief een weekje wandelen aan de noordzijde van dit Canarische eiland. Dat is niet even gezellig de paden op de lanen in, nee dat is flink dalen en stijgen en nog eens dalen en stijgen. En daarna nog eens.

Over sommige wandelingen van slechts 11 kilometer deden we meer dan 6 uur. Maar we klagen, nee hoor, het was geweldig, in subtropische natuur met zicht op zee, de kleine dorpjes, de (paar) mensen onderweg.

We volgden de noordelijke en meest spannende deel van de GR130 route, het kustpoad dat helemaal rond het eiland loopt, er is ook nog de GR131, die ligt bovenin het gebergte van het eiland en loopt ook rond. Lokale paden verbinden de twee met elkaar.

Onze accommodatie en bagagevervoer hadden we via een reisorganisatie geregeld (zie info onderaan). We liepen met onze lichte dagrugzak (broodjes, regenjas, water, zakmes, pleisters, zonnebrand).

Tropische keuzes.

Op dag 1 wandelden we van Los Tilos (een taxichaufeur reed ons naar het beginpunt) naar Barlovento door een mooi bos met reusachtige varens. Een goed begin.

Dag 2: hier begonnen we aan de rood-wit gemarkeerde Camino Real GR130. Over groene heuvels met subtropische bloemen en planten, zoals Leptospernum en cactussen.

La Palma

We wandelden over een mooi, maar uitdagend deel van de GR130 naar Franceses, waar we bij een charmante B&B overnachtten in een allerschattigste tiny house.

Vanaf de hoge steile hellingen naar zeeniveau en hup, weer omhoog. Meerdere malen. We hebben de 3000 hoogtemeters wel gehaald in totaal. Maar het was absoluut de moeite waard, deze wandeling door een groen sprookje. Met wat krakkemikkige knieën zaten we die avond aan tafel en aten we een enorm bord zelfgekookte pasta met een lokale wijn.

Dag 3: wandeling van Franceses naar Santo Domingo en terug met de bus.

La Palma is een eiland van vele diagonale lijnen.

Na een redelijk inspannende, maar geweldige route (natuur, uitzichten!) met meer dan 2000 hoogtemeters – aaaaah – kwamen we ietsje dizzy aan in Santo Domingo om de bus terug te nemen. Die om de twee uur gaat. Dus we moesten nog wat spurten op het eind.

La Palma

Dag 4: Santo Domingo naar Puntagorda. Groene heuvels, met leuke dorpjes zoals Las Tricias met bloeiende amandelbomen. De bloesem was vroeg dit jaar en de lucht rook er heerlijk door.

La PalmaLa Palma

Dag 5 en 6: Puntagorda naar Tijarafe en Playa de Tazacorte. Aardige plaatsjes en een niet zo zware route, met onderweg een hoop bloemen zoals Kniphofia (redhotpoker in het Engels ❤), bougainvillea en hibiscus. Vlak voor Tazacorte kom je door bananenplantages.

Linksboven: Friday Flatlay met mijn padvondsten op de GR130.

Lap Palma

Wow! Wat een enorme laurierboom (Ficus microcarpa) naast de kerk van Tijarafe. Deze bomen zijn meegebracht uit Cuba rond 1860. Ze doen het hier ook goed.

La Palma

Dit is een eiland met best wat verlaten huizen die de natuur langzaam overwoekert. In de jaren vijftig trokken veel jongeren hier naar Cuba en Venezuela – sommigen van hen leefden nog in grotwoningen – ze zagen emigratie als enige uitweg naar wat meer welvaart. Die ze in hun nieuwe land waarschijnlijk helaas ook niet echt vonden…

Drakenboom. Dracaena draco, een oeroude, mysterieuze boom die in elk dorp wel staat, als een totem.

Cactus op de weg! Deze indrukwekkende wandeling door een diepe barranco leidt je langs planten, bloemen, vogels, bijen, vlinders en kevers.

Info over wandelen op La Palma

La PalmaLa Palma

Volg de rood-witte tekens en draag stevige wandelschoenen. Als je deze wandeltocht onderneemt, moet je wel fit zijn, genoeg om een aantal uur stevig te wandelen. Een beetje bergwandelervaring is ook handig.

Wij boekten onze trip bij Stap Reizen, met bagagevervoer, vervoer en soms moesten we een stukje met de bus. We verbleven in leuke lokale hotels, B&B’s en pensions. Ook SNP biedt wandelreizen op La Palma.

De tocht is het hele jaar door te maken. Als je in de zomerperiode gaat, zou ik echt zeer vroeg in de ochtend op pad gaan en voldoende water en zonnebrandcrème meenemen.

Meer lezen over de Canarische Eilanden

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.